Met een persoonlijk account blijf je op de hoogte van ons woningaanbod, kun je panden volgen en opslaan als favoriet!
Maak gebruik van onze gratis zoekservice en wees als één van de eerste op de hoogte van binnenkomend aanbod! Daarnaast wordt niet al ons aanbod op Funda geplaatst.
Vul uw zoekprofiel zo compleet mogelijk in, zodat u uitsluitend aanbod ontvangt wat aan jouw wensen voldoet. Zorg er tevens voor dat uw contactgegevens compleet zijn, zoals uw telefoonnummer en email. Op deze manier kunnen wij u altijd bereiken indien nodig.
Mocht er een beschikbare woning
online gepresenteerd zijn, dan kunt u via de mail of telefonisch uw interesse
doorgeven. Vervolgens ontvangt u van ons een mail met informatie over het
object en twee formulieren, te weten: het inschrijf- en AVG formulier. U dient
deze formulieren compleet in te vullen, zodat we uw aanvraag in behandeling
kunnen nemen.
Om uw aanvraag in behandeling te
kunnen nemen, dient u minimaal 3x de kale maandhuur te verdienen. Het inkomen
van uw partner mag voor 50% meegerekend worden. Vervolgens worden uit alle
ingekomen inschrijvingen, de drie meest geschikte kandidaten benaderd voor een
bezichtiging. Deze kandidaten passen het best in het profiel van de woning,
denk bijvoorbeeld aan gezinssamenstelling of het houden van huisdieren. Het kan
ook voorkomen dat er geen bezichtigen worden gehouden, maar dat een Open Huis
de voorkeur heeft om de woning te tonen aan de geïnteresseerden. Mocht u
hiervoor in aanmerking komen, dan ontvangt u hiervoor een uitnodiging.
De kandidaten die niet worden
uitgenodigd plaatsen wij op de reservelijst. Na de bezichtigingen, met de eerst
geselecteerde kandidaten, worden de financiële documenten van deze kandidaten opgevraagd.
Dit is om te toetsen of de kandidaten voldoen aan de financiële eisen. Na het
aanleveren van de gevraagde stukken, voeren wij een persoons- en
kredietwaardigheidscheck uit.
Vervolgens wordt in overleg met
verhuurder de best passende kandidaat gekozen, hierbij worden alle onderdelen
meegewogen (gezinssamenstelling, financiële situatie, dienstverband, algehele
indruk tijdens de bezichtiging, etc.). Voordat de selectie plaats vindt,
verneemt u van ons de datum waarop deze plaats vindt. De drie kandidaten worden
allen op de hoogte gebracht. Wanneer u afvalt tijdens de laatste selectie, dan
wordt u hierover geïnformeerd en wordt ook de reden van afwijzing aangegeven.
Wanneer de drie geselecteerde kandidaten afzien van hun optie om de woning te
huren, worden de kandidaten van de reservelijst benaderd. Hier zal vervolgens
hetzelfde traject voor aanvangen.
Zowel huurder als verhuurder zijn verantwoordelijk voor onderhoud aan de woning. Wat door wie dient te worden verholpen is (wettelijk) vastgelegd. In principe komt het kleine onderhoud van de woning voor rekening van de huurder, zie daarvoor het ABC Overzicht in uw huurdersportaal. Het grote onderhoud, vaak aan de buitenkant, is voor rekening van de verhuurder. Reparaties en onderhoud vinden vaak plaats in overleg. U heeft daarbij meldingsplicht met betrekking tot het onderhoud en de verhuurder heeft de plicht hier wat mee te doen.
Kleine werkzaamheden aan het gehuurde zijn voor rekening van de huurder. Als voorwaarde voor uw onderhoudsplicht geldt dat het te herstellen onderdeel relatief eenvoudig te bereiken moet zijn (dus niet op een gevaarlijke plek) en dat de kosten voor reparatie gering te zijn. Alle overige werkzaamheden komen voor rekening van de verhuurder. Een uitzondering hierop zijn veranderingen en toevoegingen, die door huurder zelf zijn aangebracht. Dit geldt ook voor gebreken die eerder door de huurder zijn verholpen. In het ABC Overzicht, te vinden in de digitale contractmap, treft u een overzicht met een richtlijn wie verantwoordelijk is voor welk onderhoud en uit te voeren reparaties. De huurder moet de verhuurder in de gelegenheid stellen (toegang verschaffen tot de woonruimte) om aan diens onderhoudsplicht te kunnen voldoen.
Meer informatie hierover vindt u in uw gebruikershandleiding, te vinden in de digitale contractmap. Via uw huurdersportaal kunt u een melding doen van een gebrek aan de woning, graag onderbouwt met foto’s. Ook kunt u uw beheerder DYVO Beheer bereiken via de contactgegevens zoals opgenomen in artikel 9 van de Huurovereenkomst.
Huurder heeft de verplichting om de woon- of verblijfsruimte te gebruiken conform hetgeen hierover is afgesproken in de huurovereenkomst. Hiervoor en over wat de mogelijke gevolgen zijn indien de woon- of verblijfsruimte voor andere doelen wordt gebruikt, verwijst verhuurder de huurder naar artikel 1 van de Huurovereenkomst en artikel 1 van de Algemene Bepalingen.
De huurprijs van sociale
huurwoningen wordt berekend doormiddel van een puntentelling conform het
woningwaarderingsstelsel. Een woning krijgt een bepaald aantal punten, deze
punten worden beïnvloed door oppervlakte, energielabel, installaties, etc. Hoe
meer punten een woning heeft hoe meer huur er gevraagd kan worden. Wilt u meer
weten over het waarderingsstelsel, klik dan hier.
Een overzicht van de onderwerpen, waaronder huurprijs, huurbescherming en onderhoud, waarvoor de huurder zich kan wenden tot de Huurcommissie of tot de kantonrechter kunt u vinden op de website van Rijksoverheid.nl.
De verhuurder mag gedurende de periode van de huurovereenkomst uitsluitend met toestemming van de huurder de woon- of verblijfsruimte betreden, tenzij:
Hiervoor verwijst verhuurder de huurder naar artikel 12 van de Algemene Bepalingen.
De wet goed verhuurderschap
verplicht dat gemeenten een platform beschikbaar stellen voor huurders om
meldingen door te geven, zodat de gemeente kan handhaven. Voor gemeente
Rotterdam kunt u naar de website Meldpunt
Rotterdam.
De wet goed verhuurderschap verplicht dat gemeenten een platform beschikbaar stellen voor huurders om meldingen door te geven, zodat de gemeente kan handhaven. Voor gemeente Westland is de meldpunt nog niet actief, vanaf 1 januari 2024 is dit verplicht.
Deze wet gaat er voor zorgen dat
huurders van een woning in het middensegment, een eerlijke prijs betalen voor
hun woning. De wet heeft 4 doelen:
Deze wet maakt gebruik van het
woningwaarderingsstelsel. Zo wordt de grens van de huurprijsbescherming, het
aantal punten conform het woningwaarderingsstelsel, verhoogt. Dit om de
kwaliteit van de woning in het middensegment beter overeen te laten komen met
de huurprijs. Ook zal het woningwaarderingsstelsel dwingend worden gemaakt en
zullen de gemeenten daar toezicht op houden. Energie labels gaan in de
puntentelling ook zwaarder meetellen. Label E, G en F krijgen punten aftrek en label
A of hoger, krijgt extra punten. Meer weten over de wet betaalbare huur, klik hier.
Raadpleeg hiervoor de site van de rijksoverheid.
De waarborgsom mag maximaal 2 maandhuren bedragen.
Voor het terugbetalen van de waarborgsom na beëindiging van de uurovereenkomst verwijzen wij u naar artikel 10 van de Huurovereenkomst en artikel 21 van de Algemene Bepalingen. Verhuurder voegt daar aan toe dat de waarborgsom binnen twee weken na het einde van de huurovereenkomst terugbetaald moet worden, tenzij sprake is van een betalingsachterstand en/of van opleverschade. De verhuurder mag de achterstand en/of de kosten van herstel dan op de waarborgsom in mindering brengen. Het restant moet hij binnen dertig dagen na het einde van de huurovereenkomst terugbetalen. Daarbij moet een kostenspecificatie verstrekt worden.
Sinds 1 juli 2023 geldt er een landelijke basisnorm voor goed verhuurderschap. Deze bestaat uit een aantal algemene regels. Deze regels gelden voor alle verhuurders en verhuurbemiddelaars. De wet gaat in op de volgende punten:
Voor meer informatie over dit
onderwerp kunt u naar de website
van Volkshuisvesting Nederland.
Ook is er een uitleg video in het Nederlands,
Engels,
Spaans,
Pools,
Roemeens
en Bulgaars.
Een sociale huurwoning is een woning met een begrensde huur, de huur mag niet hoger zijn dan een bepaald bedrag conform het woningwaarderingsstelsel. Huurt u een sociale huurwoning? En bent u het niet eens met de hoogte van de huurprijs of de jaarlijkse huurverhoging? Of heeft u een verschil van mening met uw verhuurder over het onderhoud of de servicekosten? Lees hier meer of vraag de huurcommissie om advies.
De verschillende soorten huurovereenkomsten met de betreffende huur- en huurprijs-bescherming, de mogelijkheden tot jaarlijkse huurverhoging en de wijze waarop de huurder de huurprijs op basis van het woningwaarderingsstelsel kan berekenen, kunt u terugvinden op de website van Rijksoverheid.nl.
Een huurwoning in de vrije sector moet voldoen aan een aantal regels:
Is het verschil tussen een sociale huurwoning en een woning in de vrije sector nog niet helemaal duidelijk kunt u hier meer informatie vinden.
Bij gebreken is het als eerste heel belangrijk dat de beheerder of verhuurder op de hoogte gebracht wordt, zodat zij kunnen zorgdragen voor herstel van het gebrek. Bent u benieuwd of u wellicht recht op huurverlaging heeft of wie het gebrek moet herstellen, dan kunt u meer informatie vinden in het gebrekenboek.
Servicekosten zijn kosten voor
bijvoorbeeld schoonmaak, tuinonderhoud of een huismeester. De servicekosten
zijn een schatting van de kosten afgeleid uit voorgaande jaren. Dit om de
kosten hiervan te kunnen dekken.
U krijgt van uw verhuurder één
keer per jaar een jaarafrekening (eindafrekening) voor de servicekosten. Hier
wordt door de verhuurder/beheerder gekeken hoeveel kosten er daadwerkelijk zijn
gemaakt en hoeveel er door de huurders als voorschot is betaald. Zijn de
werkelijke kosten hoger dan wat u vooraf heeft betaald? Dan moet u bijbetalen.
Zijn de werkelijke kosten lager? Dan krijgt u geld terug.
Wenst u meer informatie neem een
kijkje in het beleidsboek
servicekosten.
Er zijn een aantal verschillende type huurcontracten mogelijk conform de modelovereenkomst van de ROZ:
Kies je voor optie 1, 2 of 4 dan komt aan huurder huurbescherming toe vanaf de aanvangsdatum van de huurovereenkomst. Ga je voor optie 2, geniet de huurder gedurende de bepaalde tijd geen huurbescherming. Indien de overeenkomst na de bepaalde tijd wordt verlengd naar een onbepaalde tijd contract, komt de huurder wél huurbescherming toe.
Wil je meer advies over welk type huurcontract nu verstandig is? Neem vrijblijvend contact met ons op, we adviseren je graag!